Warsztaty z poezjoterapii p.t. „Słowa mają moc!”

SŁOWA MAJĄ MOC!

16 lutego 2018 r. kl. II TŻiUG pod opieką wychowawczyni Jolanty Walaszczyk i pedagoga szkolnego Beaty Kowalskiej pojechała do Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego do Częstochowy na warsztaty z poezjoterapii p.t. „Słowa mają moc!

Zajęcia poprowadziła nauczyciel bibliotekarz Katarzyna Kucharzewska. Były to warsztatowe zajęcia tworzenia poezji, wyrażania siebie, swoich emocji i przeżyć za pomocą pracy z wierszem. Zajęcia zawierały elementy arteterapii.

Młodzież świetnie się bawiła a efekty jej pracy można podziwiać w bibliotece.

 

 

 

 

 

Ale co to jest poezjoterapia?

 

Poezjoterapia (ang. poetry therapy) – terapia wykorzystująca poezję, polega na czytaniu, recytowaniu, pisaniu wierszy.

Jedną z wielu technik arteterapeutycznych jest leczenie za pomocą literatury. Sięga ono starożytności. Grecki historyk Diodorus Siculus pisał o istnieniu za czasów Ramzesa II świętej biblioteki zwanej lecznicą duszy. Biblioteka znajdowała się w Edfu, ośrodku kultu boga słońca Horusa. Podobna biblioteka istniała w świątyni bogini Izydy na wyspie Philae. Choć w starożytności nie znano takich pojęć, jak biblioterapia czy literaturoterapia, to znakomicie stosowano je w praktyce.

 

 

 

 

 

Poezja jest reakcją najgłębszej cząstki naszej osobowości na uniesienia i cierpienia, na wielką zagadkę istnienia. Poezją jest pieśń lub westchnienie, lub płacz, lub wszystko razem. Według Myry Cohn Livingston poezja uczłowiecza, ponieważ wprowadza istotę ludzką w obręb wysublimowanego doświadczenia, rytmu, słów skierowanych do drugiego w sposób niedostępny innym formom komunikacji. Uważa ona też, że poezja pomaga złagodzić uczucie samotności, którego wszyscy doświadczamy. Z kolei Stephen Dobyns wierzy, że wiersz jest emocjonalno-fizykalnym konstruktem stworzonym po to, by poruszyć serce czytelnika, by ukryte w nim doświadczenie mogło stać się czytelnika udziałem. Wiersz jest bowiem oknem dla dwu lub więcej istnień ludzkich zamkniętych w ciemnych pokojach, wiersz jest dźwiękiem, któremu nadano kształt.

 

Jolanta Walaszczyk