Wycieczka do Paryża

W

W dniach 30.03-3.04. 2019 r. uczniowie i nauczyciele Technikum w Złotym Potoku z inicjatywy pani Anny Iłczyk i pani Jolanty Walaszczyk udali się na wycieczkę do Paryża.

Paryż to stolica i największe miasto Francji, położone w centrum Basenu Paryskiego, nad Sekwaną. Znajduje się tam wiele zabytków z różnych epok, dzieł sztuki, budowli architektonicznych, muzeów, uczelni oraz instytucji o znaczeniu międzynarodowym.

Miasto w światowej kulturze zajmuje miejsce szczególne, nie tylko ze względu na to, że jest stolicą Francji i jednym z największych miast Europy i świata. To tu działają najbardziej znane domy mody, przybywają malarze i poeci. Wiele dzieł sztuki nawiązuje w swoim tytule czy treści właśnie do Paryża. Należą do nich choćby wielkie dzieła literatury, jak Katedra Marii Panny w Paryżu Victora Hugo, Ojciec Goriot Honoriusza Balzaka, Trzej muszkieterowie czy Królowa Margot.

My mieliśmy to szczęście, aby to wszystko podziwiać na własne oczy.

Odkrywanie Paryża zaczęliśmy od poznania Lewego Brzegu Sekwany zwiedzając Dzielnicę Łacińską . Zobaczyliśmy tam Panteon ,miejsce ostatniego spoczynku najwybitniejszych Francuzów. Później w czasie spaceru obejrzeliśmy budynki uniwersyteckie Sorbony i dalej idąc bulwarem Świętego Michała doszliśmy do pięknych o każdej porze roku Ogrodów Luksemburskich, w których znajduje się siedziba francuskiego Senatu . Idąc w kierunku Sekwany przeszliśmy koło opactwa Saint – Germain – des – Prés , w którym znajduje się grób polskiego króla Jana Kazimierza. Minęliśmy kościół Saint Sulpice znany między innymi z książki i filmu „Kod Leonarda da Vinci”.

Celem dalszego spaceru wzdłuż Sekwany była wyspa La Cité , historyczne centrum i kolebka

Paryża. Przeszliśmy w okolicach Pałacu Sprawiedliwości , Świętej Kaplicy oraz więzienia

Conciergerie – elementów dawnego Pałacu Królewskiego. Uwieńczeniem spaceru była

możliwość zwiedzania Katedry Notre Dame – ikony stylu gotyckiego i dzięki historii

dzwonnika Quasimodo i cyganki Esmeraldy, najbardziej znanej katedry świata.

Następnie przemieściliśmy się metrem do supernowoczesnej dzielnicy La Défense , paryskiego odpowiednika Manhattanu oraz największej atrakcja dzielnicy czyli La Grande Arche („Wielki Łuk”).

Na zakończenie dnia spacerowaliśmy po dzielnicy Montmartre . Zobaczyliśmy Plac Pigalle , kabaret Moulin Rouge oraz malowniczy Plac du Tertre pełen restauracji, muzyków i portrecistów. Na szczycie wzgórza Montmartre czekała na nas widoczna z daleka Bazyliki Sacré Coeur przepiękna panorama całego Paryża!

Następny dzień naszej wycieczki to pora na podniebny Paryż i jego największą atrakcję

czyli Wieżę Eiffla . Wjechaliśmy na sam jej szczyt, aby podziwiać panoramę miasta z wysokości 276 metrów. Następnie zwiedziliśmy Luwr , najsłynniejsze muzeum świata. Zobaczyliśmy światowej sławy dzieła malarstwa i rzeźby. Wśród tysięcy eksponatów obejrzeliśmy tak zwaną „wielka trójka Luwru” czyli Mona Lisę Leonarda da Vinci, Wenus z Milo oraz Nike z Samotraki.

Potem udaliśmy się do Muzeum Perfum Fragonard, aby zapoznać się z techniką produkcji światowej sławy zapachów. Następnie wsiedliśmy na statek i płynęliśmy po Sekwanie. W czasie wieczornego rejsu zobaczyliśmy najważniejsze atrakcje miasta z zupełnie innej, wodnej perspektywy.

Ostatni dzień naszej wycieczki spędziliśmy w podparyskim Disneylandzie – magicznej krainie Myszki Miki i jej przyjaciół. Mieliśmy okazję bawić się w 4 krainach tematycznych

( Krainie Dzikiego Zachodu , Krainie Przygód , Krainie Fantazji oraz Krainie Pogranicza ) oraz wypoczywać i robić zakupy na głównej ulicy parku Main Street USA , która symbolizuje westernowe amerykańskie miasto z przełomu XIX i XX wieku. Wśród kilkudziesięciu większych lub mniejszych atrakcji parku najpopularniejsze okazały się kolejki górskie: Indiana Jones (Indiana Jones and The Temple of Peril), Góra Wielkich Grzmotów (Big Thunder Mountain) oraz Kosmiczna Góra (Space Mountain – Mission 2).

Niektórzy z nas odwiedzili również „Piratów z Karaibów”, którzy przenieśli nas w świat pirackich skarbów, płonących statków i scen abordażu wrogich jednostek. Zobaczyliśmy także Wielką Paradę Myszki Miki , bajeczny pokaz wszystkich najważniejszych postaci z bajek i filmów Disneya w specjalnym układzie choreograficznym i muzycznym!

Takim miłym akcentem zakończyliśmy nasz bajkowy i niezapomniany pobyt w Paryżu!

Pogoda nam dopisywała, co widać na zdjęciach. Bawiliśmy się wspaniale. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku znowu wybierzemy się w równie niezapomnianą podróż…